Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de nieuwe winterproductie van The Young Ones: Jeanne, de heks van Armagnac. Op zaterdag 6 oktober gaan de repetities van start. Maar wat je als buitenstaander niet ziet, is dat er een heel proces voo
raf gaat aan het maken van zo’n grote voorstelling. Daarom laten wij de komende tijd steeds een van de creatieve makers binnen deze voorstelling aan het woord. Als eerste blog: Regisseur Jeroen Kriek over zijn visie bij ‘Jeanne, de heks van Armagnac’.
Naam: Jeroen Kriek
Functie: Artistiek directeur bij The Young Ones, Huisregisseur
Rol binnen de voorstelling: Regisseur
Waar gaat het verhaal over?
Jeanne, de heks van Armagnac, gaat over een jong meisje dat ergens voor gaat. Het gaat over iemand die voor haar idealen wil strijden, tegen alle stromen in. Over zo vastberaden zijn, dat ze het met de dood moet bekopen. Het is een bijzonder verhaal, want het speelt zich af in de middeleeuwen maar is tegelijkertijd ontzettend actueel.
Wat is er actueel aan het verhaal?
Eigenlijk gaat de voorstelling over ambitie. Over iets willen bereiken en over maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast is er ook weer een duidelijke link naar de politiek. En dan vooral politiek opportunisme: Je wordt eerst op handen gedragen door de gezaghebbers en vervolgens laten ze je vallen als een baksteen. Omdat het op dat moment beter uitkomt, puur voor het eigen gewin.
Wat moeten we ons voorstellen qua vorm en sfeer in de voorstelling?
Het wordt een hele filmische voorstelling. We gaan echt voor de duistere middeleeuwen. Waar de pest heerst en waar de straten vies zijn. Ook het katholicisme zie je hierin heel duidelijk terug.
Daarnaast kunnen we natuurlijk onze locatie (een kerk) heel goed gebruiken. Denk aan de oude passiespelen rondom de kerk. Want eigenlijk is het gewoon een passiespel. Of het nou om Jezus of Jeanne d’Arc gaat, het gaat over een lijdensweg van iemand met een visioen. Dus deze eeuwenoude traditie past ontzettend goed bij ons locatie en de inhoud van het verhaal.
Passiespel: In Rooms-Katholieke streken wordt rond Pasen vaak een passiespel opgevoerd. Dit is een soort toneelvoorstelling over het lijden van Jezus Christus voor en tijdens de kruisiging. Het passiespel is ontstaan in de middeleeuwen. Nadat in de kerk verzet groeide tegen de uitbundige toneelstukken tijdens vieringen en processies, verplaatsen deze spelen zich naar buiten de kerk. De toneelstukken speelden zich af op de pleinen en in de straten.
Waarom is het verhaal van Jeanne d’Arc zo goed bruikbaar voor een voorstelling?
Ten eerste omdat het gaat om een meisje dat zich verkleed als man en tegen alles in ten strijde trekt. Dat spreekt natuurlijk ontzettend tot de verbeelding. Maar ook omdat het verhaal zo goed het gekonkel laat zien dat er in de wereld plaatsvindt. Iedereen is te koop, dat was toen zo en nu nog steeds.
Rapper Typhoon gaat een rol spelen in de voorstelling. Wat gaat hij doen en waarom de keuze voor een rapper?
Typhoon speelt de rol van de leider van de kerk, van de inquisitie. Hij is degene die het doodvonnis uitspreekt. Het is geniaal als hij zijn boodschap brengt in een rap, ondersteund door spectaculaire muziek. Een moderne invloed in een klassiek verhaal, dat levert prachtige dingen op!
Zijn er nog meer bijzonderheden binnen de voorstelling?
We gaan weer werken met theater Gnaffel, die ook voor de ‘Odyssee van O’ prachtige poppen heeft gemaakt. Daarnaast gaat de hele zaal weer op zijn kop. We spelen in een arena opstelling en maken gebruik van bizarre decors.
Wat is nou het allermooiste aan het regisseursvak?
Je wordt in de gelegenheid gesteld om prachtige verhalen op een hele beeldende manier te vertellen en met je publiek te delen. Dat is het mooiste dat er is.